SEO - Alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering

SEO alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisring (SEO)?

SEO fra engelsk (Search Engine Optimization) er en forkortelse for «søkemotoroptimalisering» på norsk. Dette er fagfeltet til hvordan en nettside rangerer godt på søkemotorer, hovedsaklig gjelder dette Google hvor 95% av all søkemotortrafikk skjer.

Slik som jeg forklarer det på best mulig måte, er at Google må levere det beste resultatet til sine kunder for at de ikke skal bytte søkemotor, som eventuelt ville ført til tapte annonseinntekter.

Når du legger opp til et raskt, relevant og godt svar for et søk, vil du generelt rangere godt. Dette er fordi Google er da fornøyd med å levere løsning til sine kunders behov. Min jobb som SEO-konsulent er å tilrettelegge for at din nettside blir favorisert av Google, og dermed oppnår de lønnsomme rangeringene.

Hva SEO innebærer

SEO består av 2 hovedkategorier (On og off-page SEO)

On-page SEO

On-page SEO handler om hva som gjøres på nettsiden. Kort fortalt så er det hvor godt en side er optimalisert for å levere informasjon på den mest hensiktsmessige måten til Google.

Nettsider som har god SEO-praksis vil generelt oppnå bedre resultater enn sider med dårlig SEO-prakisk. Men dette er bare halvparten av hva som gjør at Google velger dine sider til å rangere godt i søkefeltet.

Off-page SEO

Off-page SEO handler om hva som gjøres utenfor nettsiden. Dette handler generelt om å skape tillit og autoritet hos Google innenfor en spesifikk bransje.

Kort fortalt er autoritet det som gjør at en ny, ukjent nettside ikke kan rangere bedre enn f.eks If.no innenfor forsikringsbransjen, selv om den nye nettside hadde hatt bedre on-page SEO-praksis.

Underkateogorier av on-page SEO

I tillegg til alle underkategoriene av on-page SEO, har Google gjort slik at sine brukere selv bestemmer hvilket innhold som f.eks ligger på topprangeringene. Dette gjør Google ved å se hvor lang tid noen bruker på en side før de returnere tilbake til søkeresultatet og deretter går inn på en annen side. Dette måles i CTR (click through rate) og BR (bounce rate).

Om en nettside har veldig høy BR på et spesifikt søkeord vil Google senke rangeringen, og potensielt fjerne den fra søkeresultatet. Dette er fordi høy BR tyder på at siden igjen gir et dårlig svar til søkeordet eller søkefrasen. Dette er en av Google sine viktigste algoritmer for å gi de beste svarene til sine brukere.

Sidekart

Sidekartet blir levert eller hentet av søkemotorer. Dette forteller hvor de forskjellige plasseringene av innholdet ligger.

SEO-metadata

SEO meta data er primært data fra en side eller et produkt i nettbutikken som blir levert på en simpel og forståelig måte for Google.

SEO-struktur

SEO-struktur er det samme som nettsidearkitektur. SEO-strukturen lages forskjellig for forskjellige nettsider med ulike behov.

Klikkdybe og interne lenker

Søkemotorer følger normalt sett alle lenker og hvor de leder hen. Ved å legge opp til et strukturert nettverk av interne lenker oppnår man bedre synlighet på undersider og raskere indeksering.

Hastighet

Hastighet er en viktig faktor for gode rangeringer på Google. Dette er simpelt hen fordi en treg nettside fører til høy BR, som igjen gjør at siden blir plassert lengre ned enn den ville med god hastighet.

SEO-innhold

SEO-optimalisert innhold er desidert den viktigste faktoren for å rangere på sine ønskede søkeord på Google. En høy frekvens av et søkeord vil være mer relevant for et søk, og dermed rangerer en godt.

Selv hvor godt en styrer alle faktorene overfor så vil disse kun gi innhold en sjanse for å rangere på førstesiden av Google, deretter så vil BR og CTR styre videre derifra. Du kan blant annet øke CTR ved å skrive mer interessante titler. Du kan også senke BR ved å f.eks ha grafisk tilfredsstillende og spennende innhold tidlig i innledningen.

Underkategorier av off-page SEO

Hovedsaklig så handler off-page SEO om hvordan tilrettelegge for at man skal få tillit av Google og relevans innenfor en gitt bransje på Google. Dette får man ved å forbedre sin situasjon til faktorene nedenfor.

Eksterne lenker

Eksterne lenker fra relevante sider er desidert noe av det aller viktigste for økt autoritet og tillitt hos Google. Her er det mye juks og derfor setter Google stort fokus på at lenke er relevante og kommer fra troverdige kilder.

Sosiale signaler

Sosiale signaler er aktivitet fra et merkevare sitt sosiale mediers profiler, herunder også Youtube. Google skjønner at SoMe aktivitet er en direkte korrelasjon til hvor «stort» eller relevant et merkevare er, og derfor telles det inn på autoritet.

Søk på merkevare

Søk på merkevare viser Google at folk kjenner til merkevare, samt viser til at merkevare mulig har større profil utenfor Google sitt søkefelt. Dermed vil Google tilføre en viss autoritet til merkevaret sin nettside for å øke relevansen innenfor bransjen.

Oppføringer i direktiver

Oppføringer i direktiver som Yelp, 1880, 1881 og Gulesider viser Google at bedriften eksisterer, jo flere ganger den blir nevnt jo bedre er det for økt autoritet. Dette hjelper også for å øke lokal-seo.

Google min bedrift

Google min bedrift er en ofte oversett plattform. Ved å optimalisere denne og jevnlig legge ut innhold vil du oppnå bedre lokale og nasjonale rangeringer på Google.

Merkevare blir nevnt

At merkevare blir nevnt gir en direkte relevans til økt autoritet, er effekten stor? Ikke mye uten en lenke, men dersom du overtaler de som nevnte merkevare ditt til også å lenke til siden din så er effekten stor.

Ved å ha en fin kombinasjon av alle disse faktorene vil du kunne oppnå god autoritet på Google. Dette er hvordan jeg har klart å skaffe gode resultater for mine kunder innenfor noen av de tøffeste bransjene på Google.

Ting man skal unngå eller være forsiktig med innen SEO

Hadde nok ikke vært særlig gøy å miste de gode rangeringene til nettsiden din? Det går faktisk an å bli utestengt av Google for nettsiden din. Dette gjelder som oftest for superoverdreven SEO-juks eller sider relatert til svindel og spam.

Kjøpe lenker

Kjøper du lenker burde du være ekstremt sikker på at siden du kjøper fra ikke er en spam side, eller en side kjent for å selge lenker. Dette er ikke en god strategi og vil være skadelig. Skal du derimot kjøpe lenker må du gjøre dette litt smart.

301 redirect

Hadde vært flott å videreført en lenkeporteføje? Ikke alltid. Du skal gjøre grundig forarbeid før du viderefører et domene til ditt eget. Google kan oppdage deg, du kan også få irrelevante og skadelige lenker.

Duplisert innhold

Får du dobbelt opp med innhold på egen eller ekstern side blir du automatisk oppdaget og derangert. Derfor skal du ikke bruke leverandørtekster på innhold i din nettbutikk. Det er ofte ikke skadelig, bare dumt hvis du ønsker gode rangeringer.

Hovedsaklig ved å unngå disse 3 faktorene så er du på trygg bakke. Det som i tillegg er skummelt med å benytte deg av disse taktikkene er på langsiktig basis. Ingen vet hvordan Google kommer til å være til neste år. Du vet heller ikke hva nettsiden du kjøper lenker av kommer til å gjøre.


Trenger du hjelp med SEO?


Da har du kommet til rett sted. la meg hjelpe deg til toppen av Google!